lunes, 22 de mayo de 2017

Projecte Viver Empreses Badalona


VIVER D'EMPRESES A BADALONA

      Sumari

El present treball tracta d’establir els eixos bàsics sobre el que desenvolupar un projecte de creació d’un espai per generar empreses a la Ciutat de Badalona.

Aquest Espai es concreta, en unificar tots els serveis de desenvolupament econòmic que presta l’Ajuntament de Badalona, i crear el Viver d’empres i dotar-ho de tots el serveis i complementar-ho amb un espai formatiu.

El projecte vol aprofitar tots els recursos disponibles i al menor cost possible.


Summary

This work is to establish the basic pillars on which to develop a project to create a space to generate business in the City of Badalona.

This area focuses on unifying all economic development services offered by the City of Badalona, Incubator and create and use it to provide all services and supplementing it with a training area.

The project aims to take advantage of all available resources and at the lowest cost possible.

Introducció

El present treball tracta d’establir els eixos bàsics sobre el que desenvolupar un projecte de creació d’un espai per generar empreses a la Ciutat de Badalona.

Aquest espai hauria de comptar amb tots els aspectes possibles per aconseguir els seus objectius. Un viver d’empreses, un espai de coworking, una incubadora i una entitat acceleradora de projectes, més els serveis necessaris.

Hi ha dues definicions que em semblem importants. Primera, la Direcció de la Política Regional de la Comissió de les comunitats europees (DG XVI) descriu vivers com a organismes públiques i privades que posen en lloc i oferir, en una zona que presenta un potencial empresarial suficient, una completa xarxa integrada i serveis excel·lents per a les petites i mitjanes empreses per tal de crear i desenvolupar activitats independents de innovadors. 

Segona, La National Business Incubation Association (NBIA, 2002) defineix una incubadora d’empreses, com una eina de desenvolupament econòmic dissenyada per accelerar el creixement i l’èxit de les companyies emprenedores a través d’un arsenal de recursos i serveis d’ajuda a l’empresa. El seu objectiu principal és que les empreses deixin el programa i siguin independents i financerament rendibles.

Joseph L. Mancuso de Batavia, Nueva York va fundar la primera incubadora, fa més de quaranta anys, sobre un espai buit de 93.000m2 en 1959, on existia abans una empresa que va tancar, el Batavia Industrial Center. http://www.batavianewyork.com/

Encara que el més conegut i sens dubte el de major exit es el Stanford Research Park, creat per la Universitat de Stanford (Califòrnia), a partir d’un parc industrial fundant a 1951, i que molts consideran el màxim responsable del neixement de Silicon Valleyhttp://www.stanfordresearchpark.com/

El model representat pel Stanford Research Park, es de llarg el més replicat. Evidentment adaptat a cada circumstància, de forma general en aquest model apareixen, un centre d’investigació, un centre tecnològic i/o un centre de transferència tecnològica, assessorament, capital risc, i espais adaptats a baix preu, etc.

I. Que hi ha d’incloure, l’espai de creació d’empreses. El viver

El projecte consisteix en la creació d’una bombolla creativa, on es pugui anar més enllà d’un pur espai físic, s’ha de crear també un espai emocional i a la vegada tècnic per poder donar empenta a la creació d’empreses.

El espai físic es evidentment molt important, i tant per fora com per dintre, ha de ser un entorn agradable. Aquest lloc haurà d’incloure tots els espais, dintre del mateix edifici o de varis a la mateixa zona, i a més, contenir els espais educatius, tant els de formació específica, com als de formació bàsica. El factor emocional consistiria en la generació de la cultura empresarial  necessària per vertebrar els projectes.

El Viver Incubadora, ha de tenir obligatòriament una sèrie de normes i funcions bàsiques,

a) El programa d’incubació ha de proporcionar assistència comercial a les empreses en la seva fase inicial.

b) Ha de comptar amb personal que ofereixi assessorament a les empreses.

c) Les empreses allotjades podran romandre en el programa dos o tres anys.

d) Donar suport noves iniciatives empresarials a través de l’oferta d’instal·lacions i
consultoria especialitzada.

e) Enfortir la capacitat emprenedora creant un ambient adequat per al desenvolupament empresarial.

f) Fomentar la consolidació de noves empreses minimitzant els costos a l'inici de l’activitat.

g) Augmentar la taxa de supervivència de les empreses durant els seus primers anys de vida.

h) Contribuir a la generació d’ocupació tant de naturalesa assalariada com a mitjançant l’autocupació.

La tipologia seria la següent,

a) Segons el sector a què es dirigeixin i els serveis que presti el viver,
Incubadora clàssica o generals. Allotjament de petites i mitjanes empreses, dotant-les de la infraestructura bàsica per al seu desenvolupament en l'inici de la seva activitat.

Viver industrial. Contribueixen al desenvolupament econòmic local a través de la creació de petites indústries.

Incubadora tecnològica. i en ajuda a les Empreses de Base Tecnològica (EBT) i com a complement de l’activitat general.

b) Segons les fonts de finançament que sustenten a la incubadora,
Incubadora pública. Estarà sufragada per les administracions públiques o entitats mediadores que reben fons directament per a la gestió del centre. Al costat dels equipaments físics també se sol disposar de serveis d’informació i assessorament als emprenedors i es caracteritzen principalment per la gratuïtat els serveis que presten, encara que en ocasions s’estableixen preus polítics per al pagament de algun servei. No es descarta col·laboracions privades, sigui empresarial o d’entitats empresarials, com podria ser la Càmara.

c) Per la seva estructura operativa,
Incubadora tutora, control en el desenvolupament de l’empresa, sense entrar directament en el capital, fet que la convertiria, si es dones el cas, en incubadora participativa, aquesta tutoria duraria com a màxim tres anys.

d) Pels serveis concrets a donar.
  1) Serveis logístics i administratius, naus i oficines, Instal·lacions per a reunions i espais comuns, Serveis de fotocopiadora, fax, escàner, Internet, etc.
   2) Consultoria empresarial, assessorament sobre la millor forma jurídica per a                  constituir la nova entitat.
   3) Informació sobre ajuts i subvencions, Orientació contínua.
   4) Formació empresarial, Accions formatives per als incubats, Formació contínua per a tots els treballadors.
         5) Espai coworking


Espai de Formació

L’espai de formació, deuria de estar gestionat fe forma mixta per diverses entitats públiques i si pot ser privades, tenint sempre en compte que les competències de formació professional son de la Generalitat, i a més tenim les Universitats. També les entitats intermèdies com la Diputació i Area Metropolitana podríem participar. Així com diferents entitats privades, fundacions, etc., que ja treballen a al ciutat. Per tot això es recomana la creació d’un Consell Assessor que orientarà en el procés formatiu.

e)Aspectes de l’espai de formació

1.El què,

La formació hauria de ser plenament flexible, i tindria un ventall formatiu que aniria des de la formació professional de tercer cicle a la formació universitària de grau i màster, tan reglada com de formació complementaria o d’actualitzacions.

S’ha de tenir que la formació bàsica no reglada, i els cursets que actualment són competència de l’IMPO, es continuarà fent en l’espai assignat a aquest organisme.

La formació aniria a càrrec dels mateixos Centres de formació professional de la ciutat o ciutats veïnes i de les Universitats, tant públiques com privades.

L’orientació de la formació la marcarà el Consell Assessor, que indicaria les prioritats del Centre Tecnològic en funció de l’evolució de les necessitats tècniques i econòmiques. Actualment es podríem definir les següents prioritats, segons el “Future Industry Congress”. 

Robòtica autònoma e industrial, Sensorizatció, Ciberseguretat, Big-data i gestió de Núvol,  Impressió 3D, Nous Materials, Virtualització, Economia Circular, Biotecnologia y Fotònica.

2.El quan

Els espais formatius, estaran gestionats per un comitè encarregat de l’assignació d’espais, a les Institucions demandants. Aquest Comitè tindrà en compte, mitjançant un sistema de puntuació, la sinergia amb el Viver, la creació de treball i la generació de valor afegit.

II. Quin entorn tindria aquest projecte.

a) Dades

Hi ha varis entorns, el local, la Ciutat de Badalona, el Comarcal el Barcelonès, el metropolità, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, i el Nacional, Catalunya, i a més en de comptar també l’entorns superiors com l’espanyol i el de l’Unió Europea.

Les dades que ens interessem sobre l’entorn Local, Comarcal i Nacional, son les que fan referència a i a l’estructura de població, nivell de formació, PIB per càpita i l’ocupació.


Població
Badalona
Barcelonès
Catalunya


Espanyola
189.441
88%
1.867.082
83,62%
6.499.198
86,40%

Extranjera
26.193
12%
365.751
16,38%
1.023.398
13,60%

Total
215.634
100%
2.232.833
100%
7.522.596
100%

Font, IDESCAT Padró Continuo  2016





Població
Badalona
Barcelonès
Catalunya
Per grups d’edat, laboral






De 0 a 14 anys
34.228
16%
297.038
13%
1.180.054
16%
De 15 a 64 anys
142.616
66%
1.467.518
66%
4.963.265
66%
De 65 a 84 anys
33.620
16%
389.061
17%
1.158.651
15%
De més 85 anys
5.170
2%
79.216
4%
220.626
3%
Total
215.634
100%
2.232.833
100%
7.522.596
84%
Font, IDESCAT Padró Continuo 2016








Població

Badalona

Barcelonès

Catalunya
Més de 16 anys. Nivell d’instrucció 2011




Sin titulació
24.576
14%
180.541
9%
623.324
10%
Primària
28.981
16%
247.905
13%
837.313
13%
Secundaria
104.706
58%
976.833
51%
3.498.064
56%
Universitat
23.427
13%
511.866
27%
1.264.747
20%
Total
181.691
100%
1.917.145
100%
6.223.448
100%
Font IDESCAT Cens Població i habitatge 2011





PIB per càpita 2014, base 2010



Badalona
Barcelonès
Catalunya
PIB per càpita (miler d’euros)
17,3
34,5
27,8
PIB per càpita Catalunya=100
62,1
123,9
100
Font, IDESCAT





Població. Treball 2011                                           
Badalo.

Barcelon.

Catalunya

Població ocupada
83.360
70,04%
918.933
75,99%
3.033.916
74,25%
Població no ocupada
35.650
29,96%
290.343
24,01%
1.052.138
25,75%
Població activa
119.010

1.209.276

4.086.055

Població inactiva
99.602

1.020.346

3.386.882

Població més 16 anys
181.691

1.917.145

6.223.448

Font, IDESCAT INE







Badalona emprenedors
Població de 16 a 64 anys
Emprenedors   potencials
Número d’empreses

140.998  
9.137  
12.633  
Font, Diputació Barcelona, Enquesta GEM 2016



b) Anàlisis de dades

De les dades exposades en e l’apartat anterior es pot extreure el següent,

Primer. El percentatge de població estrangera en Badalona està per sota tant del Barcelonès com del de Catalunya, dada que desmenteix l’idea que es té sobre la ciutat.

Segon. L’estructura de població, la seva piràmide, es casi igual al del conjunt de Catalunya.

Tercer. Hi ha un problema de fracàs escolar molt per sobre del conjunt de Catalunya.

Quart. Que el nivell d’estudis important a la ciutat, és el de secundaria, ESO, Batxillerat i Formació Professional, i que el salt fins als estudis superiors, es molt petit si el comparem amb els del Barcelonès i Catalunya.

Es precisament en aquest nivell d’estudis on tant el Viver d’empreses com el Centre Tecnològic deuríem d’incidir, la tipologia dels dos centres estarien condicionats per aquesta realitat de la ciutat.

El número d’emprenedors potencials, o sigui les persones que tenen l’intenció de crear una empresa en els propers tres anys, es una dada rellevant i segons l’enquesta GEM  puja en Badalona a 9.137 persones.

III. Quantificació de la proposta. Concreció de la proposta.

a) L’espai Viver, Incubadora, i Coworking

Actualment l’Ajuntament de Badalona disposa del Badalona Centre Internacional de Negocis (BCIN), ubicat en un edifici on tenen oficines moltes empreses i que  compten amb serveis comuns, incloïen un auditori. L’edifici està gestionat per l’empresa pública local REBASA.

Aquest edifici té 5.069 m2 i es va acabar de construir l’any 1994, sobre una parcel·la 15.330 m2, es de fet la primera fase d’un projecte més ambiciós. Actualment en aquest edifici hi ha destinats tres oficines, al voltant de 45m2, per Viver d’empreses a un preu reduït de 277€ mensual per unitat, i que inclou assessorament i serveis comuns, evidentment es un espai insuficient.

El projecte de Viver creatiu   estaria dintre dels nous edificis construïts en l’ampliació de l’edifici BCIN, separats o units a l’edifici actual, però sempre dintre de la mateixa parcel·la.

L’Ajuntament de Badalona té un organisme autònom, l’Institut Municipal de Promoció de l’Ocupació (IMPO), aquest servei desenvolupa programes de formació i assessorament, i ocupa un edifici de 1.440 m2 en un barri de Badalona. El trasllat de la seu de l’IMPO al nou edifici alliberaria aquest espai com a seu d’un centre cívic o biblioteca, per comparar i fer-nos una idea, el centre cívic de Torre Mena, té una superfície de 1.286m2.

La suma dels dos edificis, actualment ocupats, pels serveis de promoció i desenvolupament econòmic, es de 6.509 m2, el servei central municipal depenent directament de l’Ajuntament ocupa un espai aproximat d’uns 500m2.

Si agafen de referència la construcció d’un hipotètic edifici de 4.500 m2, on es pot encabir unes 500 persones en format oficina i sense maquinaria; tindríem un sobrant (descomptant l’espai assignat a l’IMPO), de 3.060 m2 per ubicar un espai de viver d’empreses en format oficina, s’ha de tenir en compte que aquest edifici està dintre d’un polígon industrial modern, el de les Guixeres, on hi han moltes naus disponibles, molt important si tenim en compte les necessitats de moltes activitats econòmiques. Incloem dintre del viver l‘espai coworking i el de les entitats finançadores, capital risc, etc.

Per conèixer la demanda d’aquests espais, podem mirar per exemple a Barcelona, i en concret l’edifici Pier01 Tech City, inaugurat al juliol de l’any 2016, que té 10.000m2, i on s’ubiquen 1.000 persones i 80 entitats privades i públiques, i que en el dia d’avui està plenament ocupat, tant que estudia una ampliació de 13.000m2 més.

c) Recursos econòmics, materials i humans.

Un edifici 4.500 m2, preparat com a edifici intel·ligent i preparat per allotjar empreses, té un cost de 5 milions d’euros, segons dades de l’associació TIC Anoia, que està tramitant la construcció d’un edifici d’aquestes característiques en Igualada, per ubicar la seu de la majoria de les seves empreses associades. http://www.ticanoia.cat/

La gestió d’aquest nou espai de 3.060m2 no hauria de comportar un increment de la plantilla, ja que, al unificar-se els espais BCIN - IMPO, es produeixen també moltes sinergies i s’eviten possibles activitats solapades dels dos organismes, en conseqüència haurien recursos humans suficients, i no caldrà en principi un augment de la plantilla.


c) L’edifici de Formació o Centre Tecnològic. Característiques generals,

El espai de formació estaria ubicat en el mateix compleix d’edificis, dintre de la mateixa parcel·la, en principi i no es indispensable, si es respectés el projecte original seria de la mateixa mida que l’edifici del Viver o sigui 4.500m2.

Les característiques deurien de tenir en compte l’ús concret que tindrà l’edifici i en conseqüència les diferents tipologies, espais de pràctiques, laboratoris, aules, etc.

e) Cost de l’operació, hem vist que la construcció dels dos edificis, puja a 5 milions de euros per edifici, o sigui un total de 10 milions, el model més lògic seria que es construeixen a la vegada i pel mateix operador, on l’Ajuntament abonaria la meitat i la resta serien subvencions de altres organismes, com la Generalitat, Diputació Area Metropolitana, etc.

En el procés de finançar l’operació, s’ha de tenir en compte que l’Ajuntament de Badalona té molts edificis i solars en desús, alguns d’aquets actius es podrien col·locar en el mercat per poder cobrir l’operació, i això evidentment suposaria (ja que els nous edificis també serien propietat de l’Ajuntament de Badalona) el manteniment de l’estructura patrimonial. Una inversió a cost zero, simplement amb un intercanvi d’actius; d’actius en desús a actius en ús.

f) Infraestructures complementaries

Les infraestructures complementaries serien poques, el Viver – Incubadora s’ubicaria dintre del recinte del BCIN, inserit en el polígon de les Guixeres, just sobre l’autopista, C32 i a poca distancia de la pota nord de les Rondes, B-20, amb carres amplis i adaptats a les necessitats d’un polígon industrial típic.

No obstant i per millorar, i sense ser indispensable, es podria fer una entrada i una sortida directes de l’autopista al polígon, així com la millora de les infraestructures de telecomunicacions.

g) Agents participants.

A més de l’Ajuntament de Badalona i les seves Institucions, els centres de Formació Professional i les Universitats, a més de les Institucions Públiques i Privades que aportin finançament. Els Consells d’assessorament es nodririen d’aquest organismes.

h) Convenis de col·laboració amb privats

Els Convenis de col·laboració deurien de prioritzar les entitats empresarials, formatives i finançadores Patronals, Gremis, Fundacions, Universitats Privades, capital risc, bancs etc.

i) Convenis de col·laboració amb entitats públiques

Els convenis de col·laboració amb entitats públiques deurien d’anar en la línia d’implicar en el projecte al màxim número d’entitats públiques, amb la mateixa priorització que en definit per les privades.


  
IV. Calendari d’actuacions

Temporalització d’activitats.

a) Abans, el treball previ

La construcció d’un espai del coneixement i de creació d’empreses, es un procés que implica una fase prèvia molt important. De com es pugui resoldre aquesta fase depèn en bona mesura l’èxit del projecte.

La pròpia Institució promotora, es aquest cas l’Ajuntament de Badalona ha de tenir molt clar el projecte; que s’hauria de consensuar política i socialment, dintre d’un pacte de ciutat, com a instrument central d’un procés de regeneració econòmica. Els sindicats i patronals locals van presentar un manifest el 16 de juny de l’any 2016 on es reclamava, una vegada més, que es dediquessin més esforços de desenvolupament. http://www.elpuntavui.cat/economia/article/18-economia/977499-front-comu-a-badalona-per-a-la-reactivacio-economica.html

Després s’ha de fer un treball dur per aconseguir la participació de les entitats públiques i privades que podrien col·laborar en finançar el Projecte.

b) Durant, la construcció de l’espai.

Aquest procés pot durar entre 1 i 2 anys, però es clau, ja que, es el temps que s’ha d’aprofitar per perfilar els equips, signar els convenis i tenir tot a punt per començar a operar.

c) Després, farà falta, almenys, dos anys per operar al 100%, pot ser menys, tot dependrà del treball fet en les fases prèvies. Les persones que estiguin davant d’aquest projecte deurien de ser molt creatives.

d) Cronograma, esquema

Fases/mesos

1
2
…….
N
Fase1






Activitat 1
Reunió A




….

Reunió B


Activitat N



Reunió Z
Fase2











Fase3







  
V. Avaluació.

a)      Eines d’avaluació del projecte.

1) Internes, variables de creixement interns. Índexs de creació de llocs de treball, directes e indirectes i de valor afegit, s’ha de tenir en compte que es comença a comptar des de els primers sous fins a tres mesos i entre tres mesos i 42 mesos, i finalment es considera empresa consolidada a partir de 42 mesos, tindríem el següent quadre.

                                                  menos de 3 mesos   de 4 a 42 mesos       més de 42 mesos
Número d’empreses                                                     
Llocs de treball                                                              
Valor afegit                                                                      

2) Externes, variació en la creació d’empreses, nivell d’atur, millora nivell formatiu, etc.

b)      DAFO

FORTALESES INTERNES
DEBILITATS INTERNES
Capacitats fonamentals en activitats clau
No hi ha una direcció estratègica clara a la ciutat
Habilitats i recursos tecnològics mitjans
Dificultat de emprendre la  estratègica
Experiència en gestió de Vivers
Falta habilitats estratègiques a la ciutat
Experiència en Desenvolupament Econòmic
Endarreriment en Investigació i Desenvolupament
Propietat de l’espai.
Falta de Centres Universitaris
Millor capacitat de fabricació
Falta de persones amb formació superior a la Ciutat
Avantatges en costos
Excés de problemes operatius interns a l’Ajuntament
Accés a les economies d’escala
Instal·lacions obsoletes
Habilitats per a la innovació de productes
Manca d’experiència i de talent gerencial
Bona imatge entre els proveïdors i consumidors
Altres.
Flexibilitat organitzativa

Integració horitzontal
AMENACES EXTERNES
Altres.
Entrada de nous Vivers en l’entorn Metropolità

Canvis adversos en polítiques econòmiques d’altres països
OPORTUNITATS EXTERNES
Canvis demogràfics adversos
Entrar a nous mercats o segments
Capacitat centrifuga de la Ciutat de Barcelona
Atendre grups addicionals de clients
Altres.
Complaença entre les empreses rivals

Capacitat centrípeta de la Ciutat de Barcelona

Altres.



















No hay comentarios:

MOVILIDAD INTERGENERACIONAL A MUY LARGO PLAZO:   FLORENCIA 1427-2011 La siguiente entrada  es la traducción de un estudio publicado por ...